Thursday, September 3, 2009

PERUBAHAN MALAYSIA SEBAGAI NEGERI POLIS

Saudara Malaysia dan Warga Sabah sekalian, saya menulis pos terbaru ini dengan hati yang penuh hiba, kerana Negara kita yang tercinta ini cepat atau sedang dalam process perubahan menjadi negeri polis, atau pun kini sudah menjadi nyata.

Sebelum memberikan beberapa petunjuk untuk mendokong kenyataan ini,, biralah saya memberikan maksud definasi apakah itu Negari Polis?

Merujuk kepada Kamus Wikipedia, kenyataan Negari Polis adalah merujuk kepada, negeri dimana kerajaannya mengamalkan, pengawalan secara pengongkongan dengan tegas kepada soal social, ekonomi, dan kehidupan politik rakyat. Negeri Polis mencerminkan unsur unsur totalisma (muktamad) dan pengongkongan kawalan sosial, dan sememangnya mengamalkan sedikit atau tiada perutusan di antara rang undang undang dan semuanya kepada amalan kuasa politik yang berlebihan.

Raykat yang dibendung dan dikongkong dengan kuasa di bawah Kejaraan Negeri Polis akan mengalami Mobiliti atau pergerakkan terbatas, di mana pergerakan mereka tertakluk kepada pemantauwan dan pengkuatkuasaan pihak Polis. Kawalan secara berpolitik akan diamalkan sebagai panduan dan diketatkan oleh kuasa politik di negeri tersebut.

Sekarang dengan segala dukacitanya saya ingin mendedahkan bukti kenyataan ini. Sebulan yang lalu, pada tanggal 3 Ogos, pasukan Gerak Khas dari 7 RAMD, telah merempuh ke sebuah Pulau di Semporna yang di namakan Pulau Pandanan Kecil dan mengarahkan semua penduduk penduduk pulau tersebut menurunkan semua Bendera Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang berkibar di setiap anjung rumah rumah mereka. Apabila penduduk pulau berkeras agar tidak menurunkan bendera bendera tersebut, pasukan Gerak Khas dengan paksaan, menurunkan sendiri bendera bendera tersebut.

Apabila penduduk pulau, yang kini sangat kecewa dan marah, memohon penjelasan daripada daripada pegawai pasukan Gerak Khas, siapa yang memberi arahan tersebut? Mereka hanya diberi tahu bahawa arahan tersebut datangnya dari “Bos”, tanpa memberi sebarang nama. Saya berpendapat kita tidak memerlukan graduan roket saintist untuk mengetahui siapakah “bos” yang dimaksudkan?

Sedih dan kecewa dengan perakuan anggota tentera tersebut, penduduk Pulau Pandanan Kecil di Semporna telah membuat laporan rasmi polis di Pejabat Polis Semporna. Peristiwa yang menghayat hati ini telah sempat dirakam dan digambar untuk dijadikan bukti utama kenyataan ini dan memperingati peristiwa penghinaan yang memalukan ini. (sila tekan untuk melihat rakaman tersebut 1) (sila tekan untuk melihat rakaman tersebut 2)


Peristiwa di Pulau Pandanan Kecil Semporna ini,, mencerminkan betapa tercabarnya dan dengan rasa takut yang mendalam, kerajaan pemerintah kepada kemunculan parti parti pembangkang. Maka itu, mereka telah di arah untuk memberikan ancaman dan terus menindas rakyat yang menyokong mana mana parti pembangkang.

Ancaman ini merangsangkan rasa malu kepada regim kerajaan pemerintah yang telah mengarahkan dan mempersalahgunakan wang rakyat dan kewangan institusi di Negara ini. Tangungjawab utama mereka untuk mengekalkan dan mengawal keselamatan Negara dan memberikan keutamaan kepada rakyat, telah diabaikan. Ancaman ini semata mata di buat untuk memenuhi dan mengekalkan nafsu politik dan kedudukan mereka, agar mereka akan senantiasa dapat menghisap kekayaan Negeri ini untuk kekayaan mereka sendiri dan untuk semua kroni mereka. Di manakah ungkapan “Satu Malaysia” yang dilaung-laungkan:- Rakyat Didahulukan, Keselamatan Rakyat diutamakan?

Bagi saya, biarlah mereka merampas dan menurunkan semua bendera-bendera parti pembangkang yang berkibar dengan megah di seluruh Negara, Tetapi mereka tidak dapat merampas dan menindas apakah yang tersirat di hati setiap rakyat Malaysia.

Ini lah antara peristiwa dan adegan yang yang sangat memalukan dan keji, pernah berlaku di negeri kita yang tercinta ini semenjak pilihanraya umum. Perakuan perebutan dan pencengkaman dalaman diantara komponen komponen parti BN seperti MCA, MIC, PPP dan lain-lain, akan menjadi kenyataan akan permulaan keruntuhan regim kerajaan perintah ini.

4 comments:

  1. Apa dahh!!!!!! Bendera pun jadi Isu? Memang orang BN punya angkara. Orang suka buat dan kibar bendera biarkan lah, ini pun nak diturunkan? Orang Semporna tabik sama lu!!!!!

    Angin kencang meniup ke pulau
    Pulau Pandanan, Pulau Harapan
    Angin Perubahan bertiup sampai terpalau
    Mara lah PKR teruskan kehadapan.

    Semporna Express

    ReplyDelete
  2. BN and their tools can only use oppressive and scare tactics against the people, especially the people of Sabah who are considered by BN leaders and UMNO as weak, tamed and readily be bought with RM during elections.

    ReplyDelete
  3. What is the outcome of the Police investigation? NFA again? Umno/BN must be really desperate to resort to this kind of dirty tactics.

    Sabahans must now be unified and kick UMNO/BN out.

    Uncle Lim.

    ReplyDelete
  4. total arrogance and abuse of power, a trademark under the BN rule.

    ReplyDelete